Melly Chlistmas! - Reisverslag uit Chengdu, China van Liesbeth en Andreas - WaarBenJij.nu Melly Chlistmas! - Reisverslag uit Chengdu, China van Liesbeth en Andreas - WaarBenJij.nu

Melly Chlistmas!

Door: liesenandreoptournee

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth en Andreas

25 December 2010 | China, Chengdu

Kerstgroeten uit China!

Hallo trouwe lezertjes in het barre Belgie!

Bij deze een verwarmende en welgemeende kerstgroet vanuit Chengdu…

We hebben hier in China gelukkig niet al te veel gemerkt van de kerstgekte (enkele gigantische kerstbomen en glitterende panda's vergetend) waardoor het ons al bij al niet al te lastig valt om nu niet thuis te zijn en in de feestvreugde te delen.
Raar hoe ver weg Kerst hier lijkt, ondanks de meer dan noemenswaardige poging van onze hostel om gisteren een echt kerstfeestje te organiseren. Maar op een of andere manier deden het koud buffet, pintjes, kampvuur, karaokepogingen, Macarena en andere dansjes, no woman no cry en Chinezen verkleed in een rood pak met zonnebrillen op ons toch niet zo hard aan Kerstmis denken. Het was eerder gewoon een leuk feestje met leuke mensen, veel amusante optredentjes en iets te veel drank J.

Vandaag is onze laatste dag hier in China aangebroken. Morgen gaan we de warmte van Thailand tegemoet!
Omdat China zo oneindig groot is, omdat we zoveel hebben gezien en beleefd, omdat we een beetje een kater hebben, omdat het bijna eindejaar is en daar traditioneel lijstjes bijhoren zullen we jullie onze belevenissen voor de verandering eens in lijstjesvorm presenteren.

Plaatsen die we hebben bezocht in China

Hong Kong
Jiuzhai gou
Songpan
Xi’an
Chengdu

Plaatsen die we niet hebben bezocht in China

‘Dwarf village’:
In de buurt van Kunming bestaat een dorp waar enkel dwergen wonen en dat is ingericht al themapark. Iedereen die in een van de gezellig ingerichte paddestoeltjes wil gaan wonen moet kleiner zijn dan 1.20m, moet bereid zijn zich te verkleden als elfje en dient regelmatig dansjes op te voeren voor de horden toeristen. Sollicitaties zijn welkom op info@dwarfvillage.com! Voor meer info; kijk eens op you tube J
Harbin ijsstad
Ieder jaar maken ze in het miscode Harbin een heuse stad uit ijs, die helemaal wordt verlicht. Echt prachtig om te zien - helaas iets te ver weg van ons traject om te bezoeken. Ook hier weer een verwijzingetje naar you tube.
Een grote fabriek
We lazen een boek over het fabrieksleven hier in China. Verbazingwekkend! In een van de grootste schoenfabrieken in Guangdong werkt bvb 70.000 man, die ook bijna allemaal op het terrein van de fabriek wonen. Een stad op zich dus. Ongelooflijk ook hoe hard de mensen hier werken om toch maar een beter leven te krijgen. De migratie van het platteland naar de steden hier gigantic (de grootste in de geschiedenis van de mensheid) en dat zie je werkelijk overal. De steden zijn een grote bouwwerf, aan zowat elke weg wordt gewerkt, elke berg wordt afgegraven en de treinen en bussen zitten hier steeds stampvol.
Hooters
Jawel jawel, zelfs hier in China heeft de tempel der titties enkele vestigingen. Helaas zijn we er niet geraakt (hoewel we betwijfelen of we iets hebben gemist, gezien de algemene afwezigheid van hooters van enige substantie hier in China)
Peking en Shanghai
Helaas geen tijd meer om de echt grote metropolen van China te bezoeken, al denken we met steden als Hong Kong, Chengdu (9 mio inwoners) en Kunming (4 mio) toch een idee te hebben van hoe het Chinese stadsleven er uitziet.

Dingen die we hebben geleerd over de Chinezen

Ze houden echt niet van wandelen
In Jiuzhai Gou, een prachig nationaal park en Unesco werelderfgoed was het zelfs onmogelijk om te wandelen. De enige optie was je met een shuttle bus van viewpoint naar viewpoint te laten vervoeren. Onze poging om toch een eindje in de natuur in te wandelen werd meteen gestopt door een parkwachter. Uiteindelijk zijn we dan gewoon langs de baan gaan wandelen wat eigenlijk best mooi en rustig was… En zo is het hier dus overal met de natuurparken. Kabelbanen, golfkarretjes en mooi geplaveide ‘points of interest’ zijn hier steeds alom tegenwoordig.
Ze slurpen en boeren en rochelen echt graag: tja, het cliché klopt dus
Ze hebben echt geen geduld en kruipen overal voor
Ze zijn supervriendelijk, delen graag hun eten met je en zijn echt altijd bereid om je te helpen om de weg te vinden
Ze houden van hun dagelijkse oefeningeskes, dansjes en zangstondes. In de openbare parken hier worden dagelijks collectieve aerobicsessies georganiseerd die grote aanhang hebben, vind je overal gratis fitnesstoestellen, treden er heuse fanfares op die worden begeleid door kwelende hordes fans en dansende mensen alom en kan je genieten van een kakofonie aan zingende mensen die door een micro hun favoriete karaoke hit kwelen. Zalig!
Ze drinken graag hun hoogalcoholisch drankje op tijd en stond. Chinezen zijn echt ongelooflijke drinkers! Het liefst van al nuttigen ze hun drankjes tijdens het spelen van drankspelletjes, die steeds gepaard gaan met heel luidruchtige kreten en veel hilariteit!

Lekkere gerechtjes

Dumplings allerlei: echt overal op straat vind je kleine eetstalletjes die de heerlijkste kleine gerechtjes tevoorschijn toveren uit stoommandjes. Supergoedkoop bovendien
Gevulde broodballetjes : een specialiteit hier - opnieuw heerlijk en spotgoedkoop
Hotpot met noodletjes: een pot gevuld met een soort soep waar noodles, groenten, vleesballetjes en meer lekkers in wordt gegooid
Chicken gang boa: heerlijk pikant kippetje met pindanoten, worteltjes en komkommer - mmmmmmh

Niet te freten

Een heel kieken of eendje in een pot bouillion
Allerlei gerechten met gi-gan-tische hoeveelheden chili
Zakskes gedroogd vlees die naar hondenbrokjes ruiken, worden het liefste geconsumeerd op lange busreizen
Gefrituurde maden, insecten enzomeer
Gedroogde ratjes
Ingewanden allerlei, gekookt in eigen nat

Cultuurshockjes

Behoefte doen in een geul samen met je medemens
Prada, Gucci, louis vuitton, esprit, KFC, Starbucks, McDonalds zijn hier alomtegenwoordig
Dode honden, katten, ratten en yakkoppen aan een haak op de markt

Slechtste vertalingen

Watch that falling rock (langs de weg)
Watch out for landslide (in de wc en duidelijk doelend op de natte vloer
Translation server error café (bestaat echt!)

En tot slot nog een paar goeie China grapjes om af te sluiten

- Hoe heet Peter Pan in het Chinees?
Peter Wok

- Hoe heet een adoptie-kind uit China?
Een afhaalchinees

- An Italian, a Scotsman, and a Chinese fellow were hired at a construction site.
The foreman pointed out a huge pile of sand and told the Italian guy, "You're in charge of sweeping."
To the Scotsman he said, "You're in charge of shoveling."
And to the Chinese guy, "You're in charge of supplies."
He then said, "Now, I have to leave for a little while. I expect you guys to make a dent in that there pile."
The foreman went away for a of couple hours, and, when he returned, the pile of sand was untouched. He asked the Italian, "Why didn't you sweep any of it?" The Italian replied, "I no hava no broom. You said to the Chinese fella that he a wasa in a charge of supplies, but he hasa disappeared and I no coulda finda him nowhere." Then the foreman turned to the Scotsman and said, "And you, I thought I told you to shovel this pile."
The Scotsman replied, "Aye, ye did lad, boot ah couldnay get meself a shoovel! Ye left th' Chinese gadgie in chairge of supplies, boot ah couldnay fin' him either." The foreman was really angry by now and stormed off toward the pile of sand to look for the Chinese guy.
Just then, the Chinese guy jumped out from behind the pile of sand and yelled...
"SUPPLIES!!"

Allemaal: Hahahah!

Even serieus nog: voor iedereen van jullie echt een geweldig kerstfeest en een nog geweldiger nieuw jaar gewenst!

Pandaknuffels van de Chineesjes

• 25 December 2010 - 15:46

Miriam:

Ook voor jullie een zalig kerstfeest! Stel maar een lekkere menu samen met die gedroogde ratjes en heerlijke ingewanden ;-). Voor kerst mag het toch eens speciaal zijn he ;-)

• 25 December 2010 - 16:14

Gorik:

Mijn stem voor beste mop over Chinezen gaat naar mop 3 "Supplies" of was dit niet de bedoeling van dit verslag? :D

Een zalige kerst en veel plezier in Thailand!

xxx

• 25 December 2010 - 16:33

De Tantekes:

Allereerst onze wensen voor jullie en wie jullie dierbaar is: mag het licht en de warmte van Kerstmis jullie het hele jaar vergezellen!

Qua mopjes kunnen we d'er ook nog een paar verzinnen:
    - een Chinese Jehovah getuige: Ding Dong
    - Laat Andreas nu een snor groeien, dan ben jij niet meer zo goed in beeld, Lies. Dan zeggen ze op restaurant: die chicken gang boa is vool die meneel met zijn blonde snol...

Op naar Thailand nu. Laat het genadige oog van Kwan Yin, de godin van bescherming jullie bewaken...

Gassho

• 27 December 2010 - 11:31

Wim&griet:

heyla!
    vrolijk kerstfeest alvast. Zeg, kunnen wij jullie rond nieuwjaar skypen? W'hebben dan wat volk bij ons over de vloer dat jullie ongetwijfeld ook kennen ;-)
    groetjes!!

• 27 December 2010 - 14:36

Bart:

Vrolijk kerstfeest! Veel plezier op de volgende stop!

• 28 December 2010 - 21:46

Bas En Nele:

Fijne kerstdagen, benieuwd naar jullie volgende verhalen! Op naar de ping pong show...;) !

• 29 December 2010 - 11:29

Marc En @ns Deelen :

Hoi Andreas en Lies
    Weer een leuk reisverslag en mooie foto's.
    Joyce, Stefan en Seth zijn vorig jaar ook in China geweest. Eerst in Peking bij haar neef die daar woont, dan in het zuiden en dan bij Joris Denis uit Hoevenen die in Hongkong woont. Zij waren ook héél enthousiast.
    Het zal jullie wel bekend zijn dat het hier echt witte kerst is geweest. Lekker nostalgies, maar om te gaan werken was het iets minder.
    Voor jullie ook een fijne jaarwisseling en geniet nog van jullie trip.

Groetjes, Marc en @ns

• 29 December 2010 - 11:37

@ns Minnaard:

Nog eens; Ik zie nu pas dat jullie naar Thailand trekken. Joey vertrekt 13 januari tot eind mei naar Thailand. Meer bepaald naar het eilandje Koh Tao. Mochten jullie toevallig dat op jullie programma hebben, misschien leuk om elkaar te ontmoeten?

• 29 December 2010 - 12:11

Julie:

Mooi kapsel Liesbeth! Velly nice. Hmm....geniet in het warme Bangkok! zlig kerstfeest en alvast een gelukkig Nieuwjaar aan iedereen!

• 30 December 2010 - 08:13

Katrien:

Hallo Liesbeth en Andreas,
    Heerlijk om jullie wedervaren te volgen. Ik krijg er telkens weer reiskriebels van :-)
    Vind het super om jullie te zien blaken van gezondheid, liefde, avontuur, ....
    We wensen jullie vanuit het ontdooiende België een heel mooi eindejaar en een geweldige start van 2011! Enjoy!!!
    Greetz,
    Katrien & co

• 06 Januari 2011 - 08:37

Meter Rose-anne:

dag lieverds,
    thanks for the report and fotogrs from China .Enjoyed all of it !
    Wish you a wonderful ,happy new year!
    Have an unforgetable time together with your parents in Thailand .
    Hugs and kisses .
    Love you .
    Guy and Rose-anne

• 17 Januari 2011 - 11:12

Tom Voet:

Hello globetlottels!

Om te beginnen wens ik jullie een geweldig 2011!!! Mea culpa, ik heb totnutoe nog geen spat tijd gehad om jullie ongetwijfeld erg boeiende reisverslagen te lezen, maar één van mijn goeie voornemens voor dit jaar is dat ik jullie reisverslagen wat korter ga opvolgen!!! (dedju, wat waren die andere goede voornemens ook alweer???) Ik begin er vandaag nog aan zie!!! "Happy tlavels"!!!