Trekking life... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Liesbeth en Andreas - WaarBenJij.nu Trekking life... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Liesbeth en Andreas - WaarBenJij.nu

Trekking life...

Door: liesenandreoptournee

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth en Andreas

04 November 2010 | Nepal, Pokhara

by Liesbeth de volhardende Yeti.

Hallo iedereen! Hier alweer het tweede verslagje van ons wedervaren in Nepal.

De voorbije 2 weken mocht ik de geneugten van mijn eerste echte bergtrektocht ervaren.
Onze eerdere tocht via de Indigenous People Trail had me gelukkig al wat extra kuitspiermassa opgeleverd, want de trek van 12 dagen naar Annapurna Base Camp was toch van een ander kaliber dan ik ooit eerder in mijn leven was tegengekomen…

Vol goede moed startten we onze trip opwaarts met een omweg van 2 dagen via Poon Hill.
Vanaf dit uitzichtpunt wachtte ons een prachtig uitzicht op kleppers van Himalayabergen als de Daulaghiri, Manaslu, Annapurna’s en heilige ‘Fishtail Mountain’. Enige nadeel: je moet hiervoor wel om 5u ‘s ochtends, in het pikkedonker en bij -5 graden de steile beklimming van een uur ondergaan samen met ongeveer 200 andere gegadigden… Na zonsopgang maken de wolken immers hun opwachting. Maar bon - ‘t is eens iets anders dan de gebruikelijke ochtendfile naar het werk en het uitzicht was inderdaad prachtig.
De volgende dag lieten de gevolgen van de eerste hellingen en de eindeloze trappen zich helaas voelen in de beentjes en moesten we noodgedwongen wat gas terugnemen. Een half dagje rust, 2 tubes flexiumgel en een pijnlijke maar professionele massage later was ik gelukkig opnieuw ready to go.
Vanaf dan werden de hellingen helaas alleen maar steiler, de trappen alsmaar hoger en de stapdagen alsmaar langer. Gelukkig bleef Andreas, mijn geduldige sherpa, steeds geduldig achter me aan tjokken en kregen we ‘s avonds in onze lodges dikwijls het gezelschap van hilarische en gezellige figuren. Zo was er Li de Koreaan die zijn hele rugzak had volgeladen met eten dat moeder thuis had klaargemaakt (hoewel er overall pizza, pasta, rijst, noodles en zelfs apple pie te verkrijgen was), een hele bende Amsterdamse Tokkies die de koude nachten trotseerden met liters rum en lokale ‘raksi’ (We hoeven eigenlijk niet meer door te zakken, want onze knietjes zakken zo al door hahaha) en nog een heleboel normale leuke medetrekkers.
Ook de accomodatie werd steeds primitiever met als absoluut hoogtepunt een verblijf in Machapucchre Base Camp - net voor ABC – waar we in onze ijskoude kamer het gezelschap kregen van een aantal lokale ratten en spinnen.
Kortom; het heeft me dus al mijn fysieke en mentale uithouding gekost om tot in ABC op 4.200m te geraken, maar het is gelukt!
En ik kan eerlijk zeggen dat het een prachtige ervaring is om na dagen van afzien, zweten, trappen lopen, ‘s nachts kou lijden, niet wassen eindelijk je doel te bereiken – dat dan bovendien zo overweldigend mooi is… Ik ben er zelfs zowaar emotioneel van geworden en moest bij aankomst meerdere traantjes wegpinken…
Zeker voor herhaling vatbaar dus, al mag het voor mij wel in een iets kortere versie! Een leuk randeffect is bovendien dat zo'n trektocht een echte kilokiller is (zie foto,s)

Ondertussen zijn we terug in Pokhara waar het lekker warm is, waar warm water uit de douches komt en waar we weer heerlijk kunnen relaxen (oef!)
Fysieke ontwikkeling houdt blijkbaar ook in dat je brein erop achteruit gaat - ik kan niets meer onthouden en ben dus volop aan het kruiswoordpuzzellen geslagen om bij te blijven!
Er resten ons nog een tweetal weekjes in Nepal en die gaan we zinvol proberen invullen met een driedaagse rafting en daarna hopen we ook nog wat beestjes te spotten in Chitwan national park...

Zozo, tot zover mijn belevenissen als trekker – als toetje hebben we nog een videootje voor jullie - hihi!
Vele vele groetjes aan iedereen daar en tot binnenkort!

In de rand: Nepali life...

by Andreas de geduldige Yak.

Na enkele weekjes Nepal word je toch enigszins gewaar dat bepaalde gebruiken net iets anders zijn dan bij ons.

Stel: je hebt honger en je gaat iets eten.
Na ongeveer een kwartiertje kan je de menukaart inkijken. Deze staat vol met een eindeloze keuzes aan de leukste gerechtjes gaande van ‘Indian specialties’ tot ‘Maxicon food’ en ‘Nepali set meals’ ondanks het feit dat het een Italiaans restaurant betreft.
Dan maak je je keuze, waarna de ober hiervan notitie neemt en eerder gezapig wegslentert richting halverwege, zich dan bedenkt met en dan terugkomt met de mededeling dat hetgeen netjes werd genoteerd nu net niet beschikbaar is. Ok, nieuwe keuze maken.
Dan volgt een periode van minimum een half uur van het totale niets - geen drankjes, geen eten. Wanneer er zich dan toch een enigszins een hongerig gevoel voordoet in de maag en je opnieuw navraagt waar je bestelling blijft dan krijg je een “Yes I know it will come”. Ok dan. Dan moet je even wachten en dan volgt meestal het hoofdgerecht, gevolgd door het voorgerecht en als finale klapper, na een minuutje of vijf, de drankjes.
Overheerlijke maaltijd, dat is het meestal wel.
Volgefreten spring je dan in een taxi.
De beste in zijn soort zijn de allereerste Toyota corolla’s ooit gemaakt. Deze wordt eerst in gang geduwd om dan stilaan naar beneden te bollen en dan schokkend in gang te schieten. Hierna volgt een helse rit, die best te vergelijken valt met een slalom in de skisport. Meestal raken ze de paaltjes niet en blijven ze staan of beter gezegd bollen. Plots wordt de slalom gestopt. Vreemd - niets te zien in de omgeving, chauffeur doet het raampje open, een rochelsessie van een dertigtal seconden volgt waarbij je alleen kan hopen dat de uitlopers van de fluimen niet via het raam terug naar binnen vliegen. Daarna gaat de slalom gewoon verder en wordt er voor elke hindernis getoeterd, ook wanneer het niet-levende objecten zijn.
Op het einde van de rit stap je rustig uit, de blauwe plekken neem je er dan gewoon bij alsook de ongewoon hoge concentratie maagzuur.
Voordat er een slaapplaats wordt gezocht nog even checken of de rafting van morgen wel degelijk doorgaat.
- Raftig tomorrow?
- Maybe, I have to ask my boss. You should come back a little later
- When?
- Tonight is ok
Misschien toch eens iets zoeken om te slapen en dan heb je de keuze uit: Best view lodge; excellent view hotel; annapurna view lodge; hungry eye lodge; best view of annapurna lodge. Deze hebben net dezelfde naam als in het vorige gehucht, enkel de zichten zijn net iets anders, soms beter en soms slechter.
- You have room?
- Yes maybe, but not today maybe tomorrow, you come back?
- Maybe?
Tweede lodge ( also excellent view)
- You have room?
- Yes
- Price?
- 700 roepies, but you can give more if you want?
- Euhm 500 roepie ok
- 600 roepie best price I can give
- Ok, how many nights we can stay
- I do not know we will see tomorrow
Ondertussen is het 20.30u dooft het leven stilaan uit… De meeste Nepaleesjes liggen tegen dan al op hum matje te ronken. Om 21u slenteren we dan ook maar naar the ‘very best view lodge’ om te gaan slapen want om 6u in de ochtend is er meer leven in de brouwerij. Vanaf 6u30 wordt er niet langer over slapen gesproken en staat iedereen klaar om the Nepali way of life opnieuw aan te vatten…

Even serieus nu,
Voordat we vertrokken hebben we een kleine ophaalronde georganiseerd met als belangrijkste eenvoudige doelstelling mensen te kunnen helpen die het nodig hebben.
Nepal is een land waar er meer dan genoeg mensen amper overleven ( het gemiddelde inkomen is 2 dollar per dag per inwoner). Via een vriendin van Liesbeth en een Nepalese-Duitse vrouw hebben we twee families uitgekozen die we willem helpen. Raar, zo voelt het ook voor ons vermits je moet kiezen tussen een eindeloos aantal mensen die je tegenkomt en die best je hulp zouden kunnen gebruiken.

Het eerste gezin is dat van Fay Badr Chetri (zie foto met reus Andreas). Zijn gezin werd een aantal jaren geleden getroffen door een landslide en ze verloren hierdoor alles. Sindsdien pachten ze land en werken ze zoals bij ons in de middeleeuwen voor hun landheer. Na een zoektocht en veel hulp van locals hebben we het gezin dan uiteindelijk gevonden net naast de rivier. Hopelijk hebben we ze met onze bijdrage een beetje kunnen helpen. Als dank hebben we dan ook verse buffelmelk aangeboden gekregen en een kilo appelsientjes.

Het andere gezin betreft de familie waarbij we verbleven in Kathmandu. Deze hebben een dochter die nog verder studeert en het geld dat we hen dan ook schenken zal dan ook dienen om haar studie te helpen bekostigen.

Het zijn uiteraard druppels op een hete plaat maar we hopen dat we ze toch geholpen hebben.

PS: bedankt aan iedereen voor de leuke update mailtjes – we beginnen jullie toch stilaan te missen en het doet deugd te horen hoe het met jullie allemaal gaat!

• 04 November 2010 - 08:07

Gorik :

Geduldige Yak en Pijnlijk Spierke :D
    Veel plezier daar nog!

• 04 November 2010 - 10:24

Pieter Verstraete:

Ow yeah, ABC en Poon Hill - nice memories! Prachtig filmpke, dauwtrippers/sansculotten - en smijten jullie met de wandelstokken om te bepalen in welke richting jullie verder trekken?

Geniet van de prachtige Nepalese natuur en die eigenaardige trekjes van de locals. En doe de groeten aan de "ultrasnelle" ober van t """italiaans""" restaurantje op de hoek ;-)

Pieter

PS watch your back als ge in de struiken duikt (de bloedzuigers zijn hardnekkig)

• 04 November 2010 - 10:25

Jan M:

Wow, zelden twee mensen gezien die zo stralen. Super!!!!

• 05 November 2010 - 13:14

@ns Minnaard:

Hoi Andreas en Liesbeth.

Gisteren de site van je moeder doorgestuurd gekregen. wat een pracht ervaring. Het misschien soms wel afzien, maar een levenservaring om nooit te vergeten. Jammer dat we dit zelf nooit hebben gedaan. Dat filmpje is super, verslagen leuk geschreven. Andreas jij bent wel gegroeid zeg:) Geniet ervan en we gaan jullie blog volgen.

vriendelijke groeten, Marc en @ns Deelen-Minnaard

• 06 November 2010 - 08:23

Astrid@LCM:

Woow!
    Fantastisch mooi ginderachter, en mijn respect voor de geleverde fysieke inspanningen (zelfs met kleine oogskes)
    Bedankt voor de mooie foto’s en ervaringen, ik geloof graag dat jullie daar heel wat meemaken...
    Btw, dat “nepalees” dat je spreekt, Andreas, toppie! :-p

• 06 November 2010 - 16:01

De Tantekes:

Een Nepalees spreekwoord zegt: "It's the mind that wins or loses"...
    Om die pracht te kunnen zien bij dageraad, zou ik ook mijn kuitjes wel eens zeer willen doen.
    Thanks for sharing. Alle goeds!

• 06 November 2010 - 21:08

Sylvietje:

Well done!!!

• 07 November 2010 - 16:35

Julie:

Hello trekkertjes. Het ziet er daar vreed tof uit! Blij dat jullie nog leven! Nog een beetje in Pokara aan het bekomen? Zaaaaalig!!

Ik heb aan Benni gevraagd om de fotoos door te sturen maar ik heb nog niets van hem gehoord.

Zeg weet je wat, ik heb chhiring gesproken op FB en hij heeft me verteld dat hij jullie gezien heeft. en dat jullie traag aan het gaan waren. Haha! Wat een toeval!

Als jullie in Kathmandu zijn, ga je nog eens naar Sonam? Alka heeft gezegd dat hij bereid is om iets te doen voor ons.

Nog vreed veel plezier hee vriendjes. En de groetjes aan Vishnu, Shandra, Amrit en Amrita, Tommy, Sheila, Sonam, Chhirring en konsoorten.

Love you guys,

• 08 November 2010 - 08:34

Meter Rose-anne:

lieverds ,
    proficiat met de beklimmingen ,de foto's en video ,vooral ook met het levendige verslag dat geen tekeningetjes behoeft !Tof!

Volgend jaar deze tijd :
    - een uitgeverij die vecht om een schitterend boek van jullie te mogen uitgeven
    - dito signeer-sessie op de boekenbeurs waar talloze fans zich voor jullie standje verdringen
    - smeekbedes van televisiestations en regisseurs om een nieuwe tele-novelle te draaien met zulke nooit-geziene talenten in de hoofdrol
    -subsidies van een nog altijd in onderhandelde-akkoorden-regering worden nú al toegekend !

love and all the best,have a good and safe time!

• 08 November 2010 - 11:49

Nele:

Had even een dipje, jullie verslag en filmpje hebben me weer vrolijk gemaakt! Wat een doorzettingsvermogen, petje af! Ook super dat jullie de locals helpen, het zijn dan naar jullie gevoel wel druppeltjes, maar vele druppeltjes maken een ZEE! (beetje cheezy, maar klopt wel he?) Veel succes nog!! Grote kus en knuffel!

• 13 November 2010 - 09:50

Wouter De Yeti:

Op 4 november in Pokhara? Gvd, dan heb ik jullie net gemist. Ik stond die avond op Poon Hill (in de mist natuurlijk). Na een ommetje via ABC was ik pas op 6 november in Pokhara. Net te laat dus. Veel plezier in elk geval nog daar in Nepal en elders.

• 16 November 2010 - 16:17

Eline:

goed bezig Sporty Spices! En Andreas, dat Toyota-maagzuur is een revenge voor de rit naar de Noxx in 2009!

Kisses from Kin.

• 17 November 2010 - 09:41

Inge W:

Ooohhh, ik haat bergop wandelen maar als ik die foto's en landschappen zie ! Wow !
    Maar het moet gezegd: vooral jullie filmpje is heerlijk ! Nog van datte !
    Da's effe genieten vanop een bureauke in het verre Hasselt, in een land gehuld in mist en grijsheid..
    Verder niet zoveel nieuws hier. Geloof me vrij als ik zeg dat je niets mist op Concentra ;-)

Nog veel plezier daarachter ! En nog filmpkes, please !

Inge

• 17 November 2010 - 18:34

Meter Rose-anne:

lieve jarige Liesje ,
    van harte gefeliciteerd vandaag !
    Voor de komende maanden :nog veel fantastische ervaringen gewenst !
    Knuffel en zoen ,
    eveneens voor Andreas .

• 18 November 2010 - 06:16

Marjo En John:

Hey Liesbeth ik lees net dat je jarig bent. Wij zijn weer goed terug gekomen in ons natte koude Nederlandje. Was de dvd van het raften leuk geworden? Ik had al gekeken maar je had nog niets op je blog staan van de raft. We wachten af.
    Vandaag weer werken zal wel tegenvallen maargoed daar komen we ook wel weer doorheen. In ieders geval heel veel groetjes vanuit Holland.

xx Marjo